Τρίτη, 19 Απριλίου 2011

Συνέντευξη Τύπου

100 πρώτες ημέρες της νέας δημοτικής αρχής του δήμου Ορεστιάδας
(Τοποθέτηση Λευτέρη Χαμαλίδη στη συνέντευξη τύπου)

Καλημέρα σας.


Θα ήθελα εκ μέρους όλων των εκλεγμένων μελών της Νέας Αρχής (οι περισσότεροι απ’ τους οποίους βρίσκονται σήμερα εδώ), να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας.
Συμπληρώθηκαν 100 ημέρες από την ανάληψη της Διοίκησης του διευρυμένου Δήμου Ορεστιάδας από την νέα Δημοτική Αρχή. Ένα συμβολικό θα λέγαμε όριο, που σηματοδοτεί για πολλούς μια περίοδο προσαρμογής της όποιας Δημοτικής ή κυβερνητικής Αρχής στα νέα δεδομένα, καθώς και μια περίοδο λήψης μέτρων τα οποία σηματοδοτούν την κατεύθυνση και τον γενικότερο προσανατολισμό της νέας διακυβέρνησης.
Θα προσπαθήσω να μιλήσω όσο το δυνατόν απλά και κατανοητά, χωρίς υπερβολές και ατέρμονες πολιτικές φαμφάρες, με στόχο να μοιραστώ μαζί σας τις εμπειρίες και τους προβληματισμούς αυτού του τριμήνου.
Σίγουρα, ο χρόνος για αποτίμηση είναι λίγος. Όμως κατά πως λέει ο λαός: «η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται». Κι ύστερα ο κ. Μουζάς έρχεται από τα παλιά κι η φιλοσοφία του περί των κοινών είναι γνώριμη και επομένως κι η πρόβλεψή μας δυνατή.
Χωρίς την παραμικρή αμφιβολία, η γενικότερη αδράνεια είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της Δημοτικής Αρχής του κ. Μουζά.
Η νέα Διοίκηση αν και είναι μόλις 100 ημέρες στο τιμόνι του νέου δήμου, μοιάζει να έχει υποστεί μεγαλύτερη φθορά απ’ ότι αναλογεί στο βραχύ βίο της. Αυτό συμβαίνει όχι μόνο εξαιτίας των ενεργειών της ίδιας της διοίκησης, αλλά πρωτίστως επειδή οι πολίτες δεν δίνουν πλέον περίοδο χάριτος. Τα προβλήματα είναι άμεσα και περιμένουν άμεσες λύσεις.
Από την 1η κιόλας συνεδρίαση ο δήμαρχος προσπάθησε να καταστήσει σαφές ότι θα διαχειριστούμε τη μιζέρια μας και να δημιουργήσει χαμηλές προσδοκίες σε όλους για το μέλλον της περιοχής. Έριξε και ρίχνει, δίκαια ή άδικα, όλες τις ευθύνες στο Σχέδιο «ΚΑΛΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» και την κυβέρνηση, για οτιδήποτε δεν μπορεί να λειτουργήσει ή να επιλύσει στο δήμο. Απορώ πως θα μπορέσει να υπηρετήσει μια τόσο μεγάλη μεταρρύθμιση, παρόλο που έχει κάποιες αδυναμίες, αφού τελικά δεν την πιστεύει και δεν την καταλαβαίνει.
Είναι πράγματι λυπηρό, αλλά ο δήμαρχος επέλεξε να δημιουργήσει στους συνδημότες μας συνθήκες απαισιοδοξίας και κακής ψυχολογίας, για να καλύψει την πολιτική του ανεπάρκεια.
Πρέπει όμως να έχουμε στο μυαλό μας τα παρακάτω:
  • Πρώτη και μεγάλη υποχρέωση μας, ως δημοτικό συμβούλιο, αλλά ιδιαίτερα τα μέλη της δημοτικής αρχής, είναι να περνάμε πάντα στην κοινωνία το μήνυμα της αισιοδοξίας, του αγώνα και της ελπίδας για τον τόπο μας και τους ανθρώπους του. Είναι αυτό ένα μέρος όλων όσων υποχρεούμαστε ως αιρετοί να υλοποιούμε καθημερινά, ως ελάχιστη προσφορά στην περιοχή μας.
  • Ένα δεύτερο μεγάλο μέρος των υποχρεώσεών μας είναι να σχεδιάσουμε με σύγχρονες μεθόδους και να υλοποιήσουμε όλες εκείνες τις δράσεις που έχει ανάγκη ο τόπος μας για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του παρόντος και να βάλει τις βάσεις για το μέλλον.
  • Τρίτη υποχρέωσή μας να εμπνεύσουμε την κοινωνία ώστε να παλέψουμε όλοι μαζί για τα παιδιά και τη νέα γενιά του τόπου μας.
Αυτά τα τρία πρέπει να εκπέμπονται καθημερινά απ’ όλους μας, μα πάνω απ’ όλα πρέπει να καταγράφονται μέσα απ’ το σχεδιασμό και τη δράση της δημοτικής αρχής.
Ο δήμαρχος αποδεικνύεται για άλλη μια φορά μαιτρ του παρακάτω πολιτικού λόγου:
«σας κοιτάμε στα μάτια», «νιώθουμε την αγωνία και τα προβλήματά σας», «εμείς αγαπάμε τα χωριά μας», κτλ. Τα προβλήματα όμως της καθημερινότητας δε λύνονται με ευχολόγια και ανούσια γλυκόλογα. Συνεχίζουν να υπάρχουν. Με κινήσεις τύπου, «ντύνομαι «Τρύφωνας» για να εντυπωσιάσω και να αποπροσανατολίσω τους πολίτες», προβλήματα δε λύνονται. Πρέπει να δουλέψουμε και να πάρουμε αποφάσεις. Αποφάσεις που θα βελτιώσουν τη ζωή των συνδημοτών μας.
Εμείς μέχρι σήμερα παρατηρούμε ότι:
  1. Πέρασαν αναξιοποίητες οι πρώτες καθοριστικές 100 ημέρες, ώστε να μπει ένα Επιτελικό Σχέδιο Προτεραιοτήτων συγκρότησης του Δήμου και σοβαρής καταγραφής των προβλημάτων όλων των χωριών.
  2. Δεν έχουν προχωρήσει θέματα πρώτης προτεραιότητας, όπως η οργάνωση των νέων υπηρεσιών, η στέγασή τους, κ.α. Επικρατεί ένα «μπάχαλο», μια ανοργανωσιά.
  3. Κοινωνικές δομές οι οποίες μέχρι τώρα ήταν στυλοβάτες της κοινωνικής πολιτικής της περιοχής μας όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», υποβαθμίστηκαν, απαξιώθηκαν, υπολειτουργούν.
Θα επιχειρήσω μια συνοπτική κριτική των κυριότερων, κατά την άποψή μας, ζητημάτων που απασχόλησαν το δήμο το διάστημα των 100 ημερών.

Κέντρα παράνομων μεταναστών
Όπως δεν μπορεί η Ελλάδα μόνη της να σηκώσει στην πλάτη της το μεταναστευτικό βάρος όλης της Ευρώπης, έτσι και ο Νομός Έβρου μόνος του αδυνατεί να φορτωθεί εξολοκλήρου την παραμονή των παράνομων μεταναστών.
Ο δήμαρχος με τη στάση που είχε κρατήσει εξ’ αρχής στο θέμα, η οποία ήταν «ήξεις αφίξεις» και με την αλληλογραφία που είχε με το Υπουργείο, δίχως να ενημερώσει το Δ.Σ., δημιούργησε τις προϋποθέσεις για συναίνεση στην ίδρυση νέων κέντρων φιλοξενίας παράνομων μεταναστών, μάλιστα κοντά στον αστικό ιστό της πόλης.
Εκεί όμως η αντιπολίτευση σήκωσε το βάρος και πήρε πρωτοβουλίες αντίδρασης και αντίστασης. Αυτό ενισχύθηκε με την ενεργοποίηση εκατοντάδων πολιτών. Ο δήμαρχος βλέποντας την κοινωνική κατακραυγή, έκανε μια υπέροχη «πολιτική κωλοτούμπα» και ακολούθησε.
Το θέμα δεν έκλεισε ακόμη και απαιτεί στενή παρακολούθηση.
Ζωντανή μετάδοση των Δημοτικών Συμβουλίων
Μια διαδικασία η οποία αποτελούσε «θεσμό», μετά από 15 και πλέον χρόνια λειτουργίας, έπαψε βίαια. Η δυνατότητα των δημοτών του δήμου, να παρακολουθούν ζωντανά τη συνεδρίαση του συμβουλίου δίχως να μετακινηθούν απ’ το χώρο τους, να έχουν άμεση ενημέρωση για τις αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή τους, δεν υφίσταται πλέον.
Η δικαιολογία της απόφασης αυτής είναι ερασιτεχνική κι αστεία. Ότι δηλαδή, μη μετάδοση των συμβουλίων θα συμβάλλει στη μείωση της διάρκειάς των και στην αποφυγή κουραστικών επαναλήψεων από τους συμβούλους, χάριν της προβολής.
Οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου παρουσίαζαν μεγάλα ποσοστά ακροαματικότητας και έδωσαν στο παρελθόν την ευκαιρία στους πολίτες να ενημερωθούν και όταν χρειάστηκε να κινητοποιηθούν για τα μικρά και μεγάλα προβλήματα του τόπου μας, τους έδωσε επίσης την ευκαιρία να κρίνουν και να συγκρίνουν.
Η αφαίρεση του δικαιώματος της άμεσης ενημέρωσης, είναι φαινόμενο επιζήμιο. Η τηλεόραση μπορεί όταν λειτουργεί, να αναδεικνύει αξίες όταν υπάρχουν και να αποκαλύπτει τη γύμνια των υπερτιμημένων προσώπων αν υφίσταται.
Παραχώρηση οικοπέδου στην Πυροσβεστική Υπηρεσία
Ήταν ένα θέμα το οποίο απαιτούσε αυξημένη πλειοψηφία για την έγκρισή του (2/3 των μελών του Δ.Σ.) και έπρεπε να δημιουργηθούν συνθήκες συναίνεσης από το δήμαρχο. Η στάση του όμως είναι γνωστή σε τέτοιες διαδικασίες και έχει καταγραφεί πολλαπλά η αλαζονική του συμπεριφορά.
Εμείς είμαστε μια δημοτική παράταξη με πρόταση διοίκησης κι όχι αντίδρασης σε όλα. Αντιλαμβανόμενοι την ευθύνη μας, παρόλο που είναι μικρή λόγω της αντιπολιτευτικής μας θέσης, αλλά είναι μεγάλη απέναντι στα προβλήματα των δημοτών, την αγωνία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας να αποκτήσει επιτέλους δική της στέγη, τις παρούσες συνθήκες οι οποίες πιθανόν κρύβουν μεταφορά της έδρας της Υπηρεσίας για όλο το βόρειο Έβρο στο Διδυμότειχο, όπου ο δήμος έχει παραχωρήσει όχι οικόπεδο αλλά κτίριο όχι όμως με προδιαγραφές, το γεγονός ότι η παραχώρηση αφορούσε ένα οικόπεδο πολεοδομικά άχρηστο για το δήμο για τη χρήση που προοριζόταν κι αφού ψάξαμε νόμους, αποφάσεις κι εγκυκλίους, ήρθαμε σ’ επαφή με την Τεχνική Υπηρεσία και την Πυροσβεστική Υπηρεσία, υπεστήκαμε δηλαδή έντονα την βάσανο της διερεύνησης, αναλάβαμε εμείς πρωτοβουλία και πετύχαμε εμείς την απαιτούμενη συναίνεση για να λυθεί αυτό το πρόβλημα.
Τεχνικό Πρόγραμμα Δήμου
Κατατέθηκε ένα τεχνικό πρόγραμμα με απουσία εισηγητικής-αιτιολογικής έκθεσης που να δείχνει τη στρατηγική του δήμου. Ένα πρόγραμμα χωρίς στόχευση, δίχως προοπτική.
Πολύ γρήγορα ξεχάστηκαν οι προεκλογικές εξαγγελίες του κ. Δημάρχου περί Δημοτικής Αλληλεγγύης που ήταν και το όνομα του συνδυασμού του. Απαξιώθηκαν οι εισηγήσεις των τοπικών και δημοτικών κοινοτήτων, ενώ η επιτροπή διαβούλευσης είχε διακοσμητικό ρόλο.
Όλο το τεχνικό πρόγραμμα χαρακτηρίζονταν από:
  • Κατακερματισμό έργων και προμηθειών για απ’ ευθείας αναθέσεις.
  • Απουσία έργων που δίνουν πνοή και λύνουν χρόνια προβλήματα του δήμου (δημοτικό αμαξοστάσιο και μονάδα αποτέφρωσης υπολλειμάτων σφαγής) παρά ασαφείς εξαγγελίες.
  • Απουσία μελετών για υλοποίηση έργων που είχαν σχεδιαστεί και προετοιμαστεί από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές των Καποδιστριακών δήμων.
  • Απουσία δράσεων συνέργειας με το Πανεπιστήμιο.
  • Απουσία έργων για την τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Προϋπολογισμός Δήμου
Ο 1ος προϋπολογισμός του Καλλικρατικού δήμου Ορεστιάδας, χαρακτηρίστηκε από ανυπαρξία πολιτικών στόχων και οικονομικών προτεραιοτήτων.
Ο Προϋπολογισμός του 2011 ήταν ένας προϋπολογισμός δημιουργικής λογιστικής, που όσο καλή θέληση και να διαθέτει κανείς, δεν διαπιστώνει κανένα κοινωνικό ή αναπτυξιακό παραγωγικό προσανατολισμό. Θύμιζε περισσότερο προϋπολογισμό Καποδιστριακού παρά Καλλικρατικού δήμου.
Θα αναφέρω ενδεικτικά κάποια από τα σημεία που μας προβλημάτισαν:
  • Το υπόλοιπο του δανείου της Πειραιώς περίπου 300 χιλ. ευρώ, μεταφέρεται για τέταρτη χρονιά, φορτώνοντας με τόκους το δήμο, ενώ θα έπρεπε να επιστραφεί εξαρχής στην τράπεζα.
  • Η πρόταση μου για διαπραγμάτευση με τη ΒΙΠΕ για την απόκτηση οικοπέδων και αποποίηση της συμμετοχής μας στα κέρδη απ’ την μελλοντική πώληση αυτών, έπεσε στο κενό. Χάνουμε μια ευκαιρία για αξιοποίηση ακινήτων που μας ενδιαφέρουν για το μέλλον.
  • Καταγράφεται ένα τεράστιο ποσό 155.000 ευρώ για 5 ειδικούς συνεργάτες. Σε περίοδο οικονομικής κρίσης σπαταλούνται χρήματα για 5 ειδικούς συνεργάτες;
  • Υπάρχει εγγραφή ποσού 150.000 ευρώ για μεταφορά υπολλειμάτων σφαγής. Είναι η 3η χρονιά κι ακόμη δεν έγινε μια μονάδα αποτέφρωσης στα σφαγεία, ξοδεύοντας απίστευτα ποσά για την μεταφορά των υπολλειμάτων σε άλλη περιοχή και αποτέφρωσή τους επιβαρύνοντας υπέρογκα το δήμο.
  • Υπήρχε πρόβλεψη ποσού 100.000 ευρώ η οποία έγινε ήδη πράξη, για συμμετοχή στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρία Έρευνας και Ανάπτυξης Βορείου Έβρου. Μόνο και μόνο για να πληρώνονται μισθοδοσίες και κυρίως αποζημιώσεις Διοικητικών Συμβουλίων. Κι αυτά τα χρήματα τα ξοδεύονται άσκοπα ενώ γίνεται επίκληση συνεχώς της μιζέριας σ’ όλα τα υπόλοιπα καθημερινά υψηλής προτεραιότητας ζητήματα.
  • Ένας τομέας που φαίνεται ότι δε απασχόλησε καθόλου ήταν η προβολή του Δήμου μας. Σχεδόν ούτε ένα ευρώ δαπάνη για την ουσιαστική προβολή της περιοχής μας και προώθηση της επισκεψιμότητας. Κανένα έντυπο, κανένας οδηγός πόλης, κανένα σποτ.
Σχολικές Δαπάνες
Είναι γνωστό ότι η επιχορήγηση του κράτους για τις σχολικές δαπάνες της Αθμιας και Βθμιας εκπαίδευσης είναι μειωμένες σε σχέση με άλλες χρονιές. Ο δήμαρχος βρίσκοντας ευκαιρία τη συγκέντρωση-διαμαρτυρία που γινόταν απ’ τους φορείς της εκπαίδευσης στην κεντρική πλατεία της πόλης, ξεσπάθωσε εναντίον της Κυβέρνησης. Κι εγώ δε λέω να μη διαμαρτυρηθούμε. Ίσα-ίσα το αντίθετο. Πρέπει όμως κι ως δήμος να παίρνουμε πρωτοβουλίες, εκεί που μπορούμε για να λύνουμε προβλήματα.
Θα μπορούσε ο δήμαρχος από τους πόρους δήμου να ενισχύσει τον κωδικό των σχολικών δαπανών. Που θα τα βρει θα μου πείτε; Να τα αφαιρέσει απ’ τον κωδικό για τη συμμετοχή του δήμου στην αύξηση του Μ.Κ. της ΕΕΑΒΕ ΑΕ με 100.000 ευρώ και τις δαπάνες για ειδικούς συμβούλους και συνεργάτες 155.000 ευρώ. Εδώ φαίνεται αν κάποιος ενδιαφέρεται ουσιαστικά για την παιδεία κι αν αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να λύσει το πρόβλημα και να βγει πάνω απ’ την κάθε κυβέρνηση, κατηγορώντας της ακόμη πιο δυναμικά, αλλά αφού έχει κάνει κι αυτός κάποιες κινήσεις.
Συμβάσεις 2μηνης διάρκειας
Η γνωστή και πετυχημένη συνταγή δημιουργίας στρατού εξυπηρετούμενων δημοτών, εξοφλώντας προεκλογική υποστήριξη ή ότι άλλο, αφού για την επιλογή τους δε χρειάζονται διαδικασίες ΑΣΕΠ παρά μόνο απόφαση δημάρχου. Έτσι λοιπόν αποφασίστηκαν 56 θέσεις προσωπικού δίμηνης διάρκειας, ενώ έχουμε ήδη προγραμματίσει για 48 θέσεις προσωπικού οκτάμηνης διάρκειας, μέσα όμως από διαδικασίες ΑΣΕΠ. Αυτή είναι η διάφανη και κρυστάλλινη επιλογή προσωπικού;

Σ’ όλη αυτή την πορεία κατατέθηκαν προτάσεις στη δημόσια συζήτηση που γίνεται στο δημοτικό συμβούλιο, οι οποίες όμως έπεσαν στο κενό. Θα αναφέρω ενδεικτικά:
  1. Αξιοποίηση των φυσικών πόρων του δήμου (ζεόλιθος, αμμοχάλικο ποταμού, άδεια παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας). Ζητήματα που καίνε άμεσα την περιοχή και το δήμο, καθώς επηρεάζουν τα εισοδήματά του από άλλες πηγές πολύ χρήσιμες.
  2. Θεσμοθέτηση ανά δίμηνο ή τρίμηνο «Συνάντηση – συζήτηση και ανάληψη δράσεων τόνωσης της τοπικής οικονομίας μεταξύ Δ.Σ. δήμου και Δ.Σ. των παραγωγικών φορέων της περιοχής (ένωση επαγγελματιών, εμπορικός σύλλογος, δικηγόροι, μηχανικοί, εργατοϋπαλληλικό κέντρο, κτλ).
Η δημοτική μας παράταξη έχει αποφασίσει να ασκεί εποικοδομητική αντιπολίτευση. Θα συνεχίσει να αναδεικνύει τα λάθη και τις παραλήψεις της δημοτικής αρχής, θα είναι καταπέλτης σε επιλογές που ζημιώνουν την περιοχή, θα είναι όμως αρωγός στις θετικές προτάσεις της και βέβαια θα παίρνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες όταν πρόκειται για το όφελος των δημοτών.
Σας ενημερώνουμε ακόμη ότι η δημοτική μας παράταξη έχει αποφασίσει:
  1. Τη διοργάνωση μιας εκδήλωσης, στο τέλος Μαΐου, ανοίγοντας στην τοπική ατζέντα κάποια θέματα που πιστεύουμε ότι μπορούν ν’ αξιοποιηθούν και να συμβάλλουν θετικά στην τοπική μας οικονομία.
  2. Την έκδοση 6μηνιαίου εντύπου για ενημέρωση-πληροφόρηση των δημοτών μας για τα τεκταινόμενα στο δήμο και τις πρωτοβουλίες μας μιας και σταμάτησε η ζωντανή μετάδοση των δημοτικών συμβουλίων από την δημοτική τηλεόραση.
Η σημερινή συνέντευξη τύπου είναι η αρχή της πρωτοβουλίας ενημέρωσης-πληροφόρησης που παίρνουμε ως δημοτική παράταξη για τους δημότες μας. Θα την επαναλαμβάνουμε όσο συχνά γίνεται κι όταν οι περιστάσεις το απαιτούν.
Σας ευχαριστούμε θερμά για την υπομονή σας.
Είμαστε στη διάθεσή σας για ερωτήσεις ή διευκρινήσεις.

Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

100 πρώτες ημέρες της νέας δημοτικής αρχής του δήμου Ορεστιάδας

Συνέντευξη Τύπου θα παραχωρήσει ο επικεφαλής της «Νέας Αρχής» Λευτέρης Χαμαλίδης, με θέμα τις «100 πρώτες ημέρες της νέας δημοτικής αρχής του δήμου Ορεστιάδας».
Η συνέντευξη θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 19 Απριλίου 2011 στις 12:30 μμ, στο ξενοδοχείο ΗΛΕΚΤΡΑ.